Jannah Theme License is not validated, Go to the theme options page to validate the license, You need a single license for each domain name.
پیشنهاد سردبیرسخت افزار

راهنمای جامع نورپردازی RGB و ARGB در سیستم‌های گیمینگ

هر آنچه لازم‌ است از RGB و مشتقات آن بدانید!

زمان مطالعه: 19 دقیقه

نورپردازی RGB در چند سال اخیر به یکی از محبوب‌ترین فاکتورها در ساخت و تهیه یک سیستم یا ستاپ گیمینگ تبدیل شده و محبوبیت فوق‌العاده‌ای را به دست آورده است. با لیون تک برای راهنمای صفر تا صد نورپردازی RGB، همراه باشید.

معمولاً زمانی که یک PC گیمر حرفه‌ای و کارکشته قصد ساختن و جمع کردن یک سیستم و رایانۀ گیمینگ را دارد، اولین چیزی که به آن فکر می‌کند، میزان عملکرد سیستم خود با بهره بردن از بهترین و هوشمندانه‌ترین قطعات سخت افزاری موجود در بازار است. استفاده از جدید‌ترین پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی و کارآمدترین سیستم‌های خنک کننده، طبیعتاً اولین چیزی است که به ذهن هر گیمر و کاربر حرفه‌ای می‌رسد.

ستاپ گیمینگ با نورپردازی RGB
ستاپ گیمینگ با نورپردازی RGB

با این حال، نمی‌توان انکار کرد که نورپردازی RGB در سال‌های اخیر، به جزئی جدانشدنی از سیستم‌ها و رایانه‌های شخصی گیمینگ تبدیل شده و حتی اگر کاربر نیز به این نورپردازی‌های پر زرق و برق، علاقه‌ای نداشته باشد، مجبور است وجود آن را در قطعات مدرنی که توسط تولید کنندگان سخت افزار (مادربرد، کارت گرافیک و حتی RAM) تولید می‌شوند، بپذیرد. با فراگیری نورپردازی RGB و ARGB، در چند سال گذشته شاهد ستاپ‌های گیمینگ بسیار زیبا و جذابی بود‌ه‌ایم که مفهوم لوکس بودن یک سیستم گیمینگ را به مرحله و سطح جدیدی ارتقا داده‌اند.

با این حال، شخصی سازی کردن ستاپ و سیستم گیمینگ یا نورهای RGB، شاید آنطور که تصور می‌کنید، راحت و کم دردسر نباشد و تقریباً تمام قطعات و جزئیات سخت افزاری شما، در این نورپردازی نقش مهم و تعیین کننده‌ای را ایفا می‌کنند. اگر قصد کسب اطلاعات درباره نورپردازی RGB و مشتقات آن را دارید یا به دنبال یک نورپردازی خوب و هوشمندانه برای ستاپ گیمینگ خود می‌گردید، ادامۀ مطلب را به هیچ عنوان از دست ندهید.

(توجه: برای مشاهده تصاویر در اندازه و کیفیت اصلی، کافی‌ است روی آن‌ها کلیک کنید.)

نورپردازی RGB کیس

همه ما می‌دانیم که اولین قدم برای ساختن یک PC، خرید کیس مناسب است. اگر از کسانی هستید که سیستم خود را با فکر نورپردازی RGB می‌سازید، بهتر است به سراغ مدلی بروید که قاب باز و زیبایی داشته باشد و بتواند نورپردازی داخل کیس را به بهترین شکل به نمایش بگذارد. به عنوان مثال، مدل کیس ترمالتیک View 31 Tempered Glass RGB علاوه بر داشتن یک قاب مناسب، دارای یک شیشۀ رنگی است که می‌تواند به خوبی درخشش نور RGB را مهار کرده و پخش نور نرم و دلپذیری را پیرامون کیس به وجود بیاورد. با این حال، قطعاً مدل‌های بسیاری برای انتخاب وجود دارد و در این قسمت قصد داریم نکات مهم انتخاب کیس برای نورپردازی را تشریح کنیم.

کیس MASTERBOX MB500 ARGB
کیس MASTERBOX MB500 ARGB
  • رنگ کیس

با انتخاب رنگ مناسب برای کیس،‌ تم نورهای خود را با آن هماهنگ کنید. رنگ مشکی همیشه گزینه خوبی برای هماهنگ کردن است و رنگ قرمز را نیز می‌توان با نورهای سفید به خوبی ست کرد. با این حال، سفید بودن بخش داخلی کیس شما، می‌تواند نورهای RGB را بهتر از هر زمان دیگری به نمایش بگذارد؛ بنابراین، اگر به نور بیشتر و درخشان‌تری نیاز دارید، کیس سفید (رنگ داخلی) را در نظر داشته باشید.

  • درب پنجره‌ای (ساید پنل):

در این قسمت، یک پنل شیشه‌ای کامل، مانند چیزی که در مدل ترمالتیک View 31 Tempered Glass RGB مشاهده می‌کنیم، می‌تواند ایده‌آل باشد. شیشه معمولاً به مراقبت بیشتری نسبت به پلاستیک نیاز دارد اما در انتها، یک محصول با کلاس‌تر را به شما تحویل می‌دهد. مطمئن شوید که فرم و شکل شیشه را دوست دارید و طبق آن، نورپردازی داخل کیس را تنظیم نمایید. یک شیشه دودی یا رنگی می‌تواند میزان درخشش نور داخل کیس را مهار کند و یک نورپردازی نرم و جذاب را برای شما به ارمغان آورد.

  • پوشش منبع تغذیه:
    کیس کولر مستر Master Box MB530P
    کیس کولر مستر Master Box MB530P

 نورپردازی هوشمندانه به این معنی است که قطعه‌ها و جزئیاتی که قصد نمایش آن‌ها را ندارید، به درستی پنهان نمایید. یک کیس با پوشش منبع تغذیه مناسب، می‌تواند کابل‌ها و ظاهر جعبه‌ای منبع تغذیه را به کلی پنهان کند.

  • فضای مدیریت کابل‌ها:

 دقیقاً به مانند پوشش منبع تغذیه، داشتن فضاهای مخفی و اضافی پیرامون کیس برای مخفی کردن کابل‌ها، می‌تواند به یک مزیت عالی تبدیل شود. به دنبال کیس‌هایی باشید که فضای کافی و تاپ ریل‌ داشته باشند تا بتوانید به وسیلۀ آن‌ها، کابل‌ها را هر چه بهتر از دید مخفی نمایید و ظاهر زیباتری به نورپردازی RGB داخل کیس دهید.

  • فن‌ کیس:

حتی زمانی که از خنک کننده‌های مایع برای خنک کردن سیستم گیمینگ خود استفاده می‌کنید، به فن‌های هوایی برای خنک کردن کلی سیستم نیاز دارید و خبر خوب این که شما می‌توانید دمای PC خود را با استایل، پایین نگه دارید! گیمرهای حرفه‌ای که می‌خواهند قطعات پردازشی خود را اورکلاک کرده و آن را با حداکثر سرعت به کار بیندازند و در عین حال به نورپردازی RGB یا ARGB علاقه دارند، باید به سراغ فن‌های خنک کننده کیس مخصوصی بروند تا تمام نیازهایشان برآورده شود. با استفاده از فن‌های خنک کننده کیس، هوا به خوبی داخل سیستم گیمینگ شما به جریان در‌می‌آید و جایگیری هر کدام از فن‌ها داخل کیس برای اجرایی کردن چنین برنامه‌ای، بسیار مهم است.

فن کیس با نورپردازی RGB
فن کیس با نورپردازی RGB

با این حال، بحث ما در این مطلب، جایگذاری فن‌ها و دادن راهنمایی و مشاوره برای هر چه خنک کردن کیس گیمینگ شما نیست، بلکه قصد داریم درباره بهترین انتخاب‌های ممکن در زمینۀ فن‌ کیس صحبت کنیم. اولین نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید، کیسی است که برای سیستم گیمینگ خود خریداری می‌کنید. برخی از کیس‌های گیمینگ، دارای فن‌های آماده هستند که در حالت معمولی، یک ویژگی خوب محسوب می‌شود اما باید توجه داشت که این فن‌ها معمولاً نورهای از پیش تعیین شده‌ای دارند و قطعاً هماهنگی نوپردازی شما را خراب می‌کنند. همچنین همیشه به اندازه و سایز فن کیس دقت کنید. به عنوان مثال، فن‌های 120 یا 140 میلی‌متری، به خوبی می‌تواند کار شما را راه بیندازد.

خرید کیسی که فن آماده نداشته باشد، بهترین گزینه است اما در صورت وجود فن‌های از پیش تعیین شده، شما می‌توانید آ‌ن‌ها را از کیس خارج کرده و فن‌های مورد نظر خود را جایگزین نمایید. اما چه فن‌هایی می‌توانند مناسب‌ترین گزینه برای ستاپ RGB و زیبای شما باشند؟ فن RF120 RGB از دیپ ‌‌کول (Deepcool) می‌تواند یک گزینۀ کارآمد و تقریباً ارزان قیمت در نظر گرفته شود. با خرید این محصول، در واقع شما سه فن 120 میلی‌متری RGB در اختیار دارید که می‌توانید به دلخواه خود، آ‌ن‌ها را داخل کیس قرار دهید. برای طرفداران ARGB نیز پیشنهاد جذاب و موثری داریم!‌ فن کیس دیپ کول CF120 ARGB 3 in 1 دقیقاٌ به مانند مدل قبلی است اما به جای تک‌ رنگ‌های RGB، نورپردازی ARGB را برای شما به همراه می‌آورد و کنترل خوبی را پیرامون نورپردازی سیستم گیمینگ به شما می‌دهد. برای دریافت اطلاعات درباره ARGB و تفاوت آن با RGB، به انتهای مطلب بروید.

اگر سلیقۀ شما با فن‌های دیپ کول تطابق ندارد، همیشه می‌توانید به سراغ فن کیس زیبای گرین، یعنی GF120-RGB بروید. همچنین سری جدید فن‌های شرکت گرین، یعنی فن کیس گرین HURACAN GFK120M-ARGB را نیز فراموش نکنید که نه تنها حاوی سه فن است، بلکه یک هاب 9 کاناله ARGB نیز برای راحتی کار شما درون آن قرار گرفته است.

نوارهای LED

با این که تمام قطعات موجود در سیستم شما می‌توانند نقش خاص خود را در بحث نورپردازی RGB ایفا کنند، اما این نوارهای LED هستند که کار اصلی و سخت را در نورپردازی سیستم شما انجام می‌دهند. در این قسمت، انتخاب‌های بسیاری پیش رو دارید. به عنوان مثال، می‌توانید نوع نور را با یک دکمه یا به شکل ریموت تغییر دهید یا نورهای رنگی و کاملاً سفید را برای بحث نورپردازی استفاده نمایید. اما چگونه باید این نوارهای LED را به کیس متصل کرد؟

یکی از انتخاب‌های ساده برای نوارهای LED، استفاده از یک نوار ال ای دی کورسیر iCUE LS100 RGB محسوب می‌شود. یک نوار دو لبه به بالای کیس شما متصل می‌شود که از دید پنهان است اما می‌تواند تمام فضای داخل کیس را نورانی کند. در این جا می‌توان یک نوار LED دیگر را در قسمت پایینی یا کناری کیس متصل کرد تا نور بیشتری داخل کیس پخش شود اما معمولاً همان نوار نصب شده در قسمت بالا، درخشش نرم و مناسبی را برای شما به همراه دارد.

نوارهای LED
نوارهای LED

بحث انتخاب کیت نورپردازی LED مناسب که کار را برای کیس‌ها و بیلد‌های مختلفی راه بیندازد، شاید در این مطلب نگنجد اما یکی از انتخاب‌های ساده و اساسی در این بخش، DeepCool RGB 200 EX محسوب می‌شود که دارای یک جفت نوار LED دوازده اینچی است. اگر قصد دارید از نوار ARGB استفاده کنید نیز، مدل ال ای دی هوشمند لایف اسمارت Cololight Strip 30LEDs/M RGB مناسب شماست. این نوارها دارای آهن‌ربا هستند که کار متصل کردن آن‌ها به بخش‌های مختلف کیس را راحت‌تر می‌سازد.

شاید نمونه بهتری که بتوان در این بخش به آن اشاره کرد، کیت نورپردازی +NZXT Hue باشد که جعبۀ کنترل آن درون کیس قرار گرفته و چهار نوار RGB را دردسترس شما قرار می‌دهد. کیت‌های گسترش یافته یا اکستنشن، می‌توانند به ترکیب فعلی شما، موارد جدیدی را اضافه کرده و فضای مانور شخصی سازی را هر چه بیشتر برایتان باز کنند. از آن جایی که RGB به صورت واحد، قابل برنامه ریزی و تنظیم است، می‌توان با داشتن نوارهای LED بیشتر، افکت‌ها و طرح‌های منحصر به فردی را با نوارها و کیت‌های مختلف، طراحی کرد. البته در این قسمت، بحث بودجه نیز مطرح است و بسیاری از گیمرها و کاربران نمی‌خواهند با صرف پول قابل توجه روی بحث RGB، بودجه خود را محدود کنند.

در بند‌های بالاتر، یک مدل کاملاً اقتصادی گرین را برای نوار LED معرفی کردیم اما اگر بخواهیم به سراغ مدل‌های میان رده برویم، چه انتخاب‌هایی بهترین هستند؟ نوار ال ای دی ریدمکس LD-302R برای شما دو نوار ال ای دی RGB و یک کنترلر کارآمد به همراه دارد. با این حال، برای دوست داران نورپردازی ARGB، بد نیست نوار ال ای دی کورسیر iCUE LS100 را پیشنهاد دهیم. این نوار که با استفاده از نرم افزارهای محبوبی مانند Aura Sync قابل تنظیم و شخصی سازی است، کنترل فیزیکی ندارد و در ساده‌ترین و ارزان‌ قیمت‌ترین شکل ممکن، نوپردازی ARGB زیبایی را برای ستاپ گیمینگ شما به ارمغان می‌آورد.

نورپردازی RGB مادربرد

مادربرد بدون شک یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین قطعات سخت افزاری برای سیستم و رایانۀ شخصی هر گیمر و کاربری به حساب می‌آید. با این حال، مادربرد در بحث RGB شاید به تنهایی نتواند بار سنگینی را برای نورپردازی ستاپ و سیستم شما به دوش بکشد. با این حال، در سال‌های اخیر و به دلیل محبوبیت RGB، شرکت‌های تولید کننده مادربرد نیز از این نورپردازی برای مدل‌های خود استفاده می‌کنند.

مادربرد ایسوس ROG STRIX Z490-F GAMING
مادربرد ایسوس ROG STRIX Z490-F GAMING

به عنوان نمونه، می‌توان به مدل مادربرد ایسوس ROG STRIX Z490-F GAMING اشاره کرد که نقش و نگارهای RGB زیبایی روی هیت سینک I/O Shield خود دارد. رنگ موجود در این مادربرد با استفاده از نرم افزار Aura Sync قابل تنظیم است و می‌تواند طرفداران RGB را به خوبی راضی نماید. نورپردازی مادربرد، قطعاً به مانند نور و ظاهری که نوارهای LED به شما ارائه می‌دهند، کارآمد و قابل توجه نیست اما همین نورهای نامحسوس نیز کمک می‌کنند تا یک سری جزئیات ریز روی سطح مادربرد، دیده شود و جزئیات موجود در یک مادربرد، حقیقاً زیبا هستند!

امروزه تمام برندهای معروف و محبوب تولید کننده مادربرد، مانند Asus ،MSI و Gigabyte، مدل‌هایی با نورپردازی LED دارند؛ بنابراین دست شما برای انتخاب از بین مدل‌های مختلف، کاملاً باز است. اگر قصد خرید و ساخت یک سیستم اکستریم گران قیمت دارید، می‌توانید حتی ماردبردی را خریداری کنید که پاور هدر LED دارد. با استفاده از این هدرها می‌توانید نوارهای LED را که پیش از این درباره آن‌ها صحبت کردیم، به شکل مستقیم به مادربرد خود متصل نمایید و به این ترتیب می‌توانید همه چیز را با یک طرح و رنگ، یکپارچه کنید. پیشنهاد ما در این بخش، مادربرد ایسوس PRIME X570-PRO است که جایگاه نور RGB زیبا و شیکی دارد.

معمولاً مادربردهای جدیدتر و مدرن، جریان و ترند نورپردازی مادربرد را به شکل مناسبی پذیرفته‌اند و سازنده‌های جدید مادربرد نیز برای تازه کردن حال و هوا و استایل، در حال تغییر نوع طراحی و طرح‌های رنگ خود هستند. به عنوان مثال، در مادربرد گیگابایت X570 AORUS MASTER و در زمینه رنگ مادربرد نیز هنوز مشکی، محبوب‌ترین رنگ برای مادربرد به حساب می‌آید اما می‌توانید برای یک سیستم متفاوت و خاص، به سراغ مادربردی با رنگ نقره‌ای (تیتانیوم) بروید.

نورپردازی RGB رم

امروزه حتی قطعۀ RAM در جمع قطعات سخت افزاری رایانه‌های شخصی، دارای نورپردازی مخصوص RGB است. شما می‌توانید به راحتی با خرید RAM مورد نظر خود، نورپردازی زیبایی را برای آن در نظر بگیرید. به عنوان نمونه، می‌توان به رم‌ آر جی رم جی اسکیل Trident Z RGB 64GB 32GBx2 3600MHz CL18 اشاره کرد که محبوب و معمولی (از نظر ظاهر) هستند و تقریباً درون سیستم ناپدید می‌شوند.

رم‌ آر جی بی جی اسکیل Trident Z RGB 16GB 8GBx2 3600MHz CL16 DDR4
رم‌ آر جی بی جی اسکیل Trident Z RGB 16GB 8GBx2 3600MHz CL16 DDR4

اما نگران نباشید؛ شما می‌توانید نور RGB را به RAM سیستم خود نیز اضافه نمایید. Avexir و Geil، دو برند کاربلد در زمینه استیک‌های مموری RGB هستند که می‌توانند کار شما را در این زمینه راه بیندازند. توجه داشته باشید که طرح رنگ استیک RAM باید با نورها و رنگ‌های دیگر کیس، تطابق و هماهنگی داشته باشد، بنابراین در انتخاب آن دقت کنید.

همچنین اگر به دنبال یک نمونۀ پر زرق و برق و نورانی هستید، می‌توانید به استیک‌های Avexir’s Raiden نگاهی بیندازید که دارای یک تیوب فلورسنت-مانند چشمک‌زن است. با این حال، این مدل‌ها برای همه کاربران و گیمرها، مناسب تلقی نمی‌شود.

نورپردازی RGB کولرهای CPU و خنک کننده‌ها

حتی کولرها و خنک‌ کننده‌ها نیز می‌توانند وارد مهمانی RGB شوند! به عنوان مثال، خنک کنندۀ خنک کننده پردازنده مسترتک MF500 TUF را در نظر بگیرید که در واقع نورپردازی ARGB دارد و رنگ‌های مختلف LED، علاوه بر کنترل‌های سخت افزاری، با نرم افزارهای مشهور در زمینه تنظیم نورپردازی RGB در ویندوز قابل تنظیم است. علاوه بر این، سری خنک کننده‌های مایع Corsair نیز اکثراً از نورها و رنگ‌های RGB بهره می‌برند. البته اگر به سراغ کولینگ‌های تخصصی بروید، ممکن است در آن جا خبری از RGB نباشد اما به صورت معمولی، انتخاب‌های بسیاری پیش روی شما قرار می‌گیرد.

خنک کنندۀ دیپ کول GAMMAXX GT A-RGB
خنک کنندۀ دیپ کول GAMMAXX GT A-RGB

نکتۀ مهم در مورد خرید خنک کننده‌ها و کولرهای RGB این است که بدانید اکثر شرکت‌های تولید کننده، خنک کننده‌هایی با RGB تک رنگ عرضه می‌کنند. بنابراین، در انتخاب رنگ مورد نظر برای هماهنگ شدن با نورپردازی داخل کیس، توجه ویژه‌ای کنید.

فن‌های LED، محصولات ارزان و قابل دسترسی هستند که می‌توانند نور اضافه بر سازمانی را برای سیستم شما به همراه داشته باشند و تنوع رنگ‌ در آن‌ها نیز بسیار زیاد است. با این که می‌توان از یک فن ساده‌ LED با رنگ دلخواه روی سیستم استفاده کرد، اما خرید مدل‌های RGB LED نیز یکی دیگر از انتخاب‌های شما محسوب می‌شود؛ انتخابی که قطعا خرج شما را نسبت به LEDهای تک رنگ، بالاتر می‌برد. پیشنهاد ما این است که در ابتدا، ست و طرح رنگ دلخواه خود را درون کیس ایجاد کنید و در انتها، با خرید فن LED یا RGB با رنگ متضاد یا مکمل، ستاپ خود را زیباتر سازید.

اگر از طرفداران خنک کننده مایع هستید و نورپردازی RGB و ARGB را روی این نوع از خنک کننده‌های قابل و کارآمد می‌خواهید، پیشنهاد ما به شما خنک کننده مایع پردازنده ایسوس ROG STRIX LC 360 RGB یا خنک کننده مایع پردازنده کورسیر iCUE H100i ELITE CAPELLIX است.

نورپردازی RGB کارت گرافیک

کولینک و خنک کننده‌ RGB
کولینک و خنک کننده‌ RGB

نورپردازی RGB در بخش کارت گرافیک، بسیار مهم و حساس است و برآمدن از پس آن، می‌تواند چالش برانگیز باشد. به عنوان مثال، کارت‌های گرافیک رفرنس شرکت انویدیا (Nvidia)، دارای نورهای LED سبز رنگی هستند که عملاً با طرح رنگ قرمز یا آبی، هماهنگ و جفت نمی‌شوند. حتماً به رنگ LED قرار گرفته روی کارت گرافیکی که قصد خرید آن‌ را دارید توجه داشته باشید و مطمئن شوید که طرح رنگ آن با نورپردازی‌ و رنگ‌های شما درون کیس، هماهنگی قابل قبولی داشته باشد.

در نسل‌های اخیر پردازنده‌های گرافیکی (از دورۀ پاسکال تاکنون) مدل‌های بسیاری از طرف شرکت‌های مختلف عرضه شدند که که روی آن‌ها LEDهای RGB وجود داشت. حتماً می‌دانید که می‌توان نمونه‌های بسیاری را برای نورپردازی RGB کارت گرافیک مثال زد که رنگ نورپردازی آن‌ها با استفاده از نرم افزارهای فرست پارتی و ترد پارتی، قابل تنظیم بود.

با این حال، در نظر داشته باشید که مدل‌های مجهز به لوگوهای LED، الزاماً کنترل قابل توجهی را به شما نمی‌دهند. این موضوع در مدل‌های قدیمی‌تر در نسل‌های پیشین، بیشتر دیده می‌شد. با این که در کارت‌های جدیدتری مانند کارت گرافیک گیگابایت AORUS RTX 2080 SUPER 8G آزادی عمل بسیاری دارید و نتایج نهایی نورپردازی، می‌تواند خیره کننده باشد، اما همیشه این وضعیت، مخصوصا با کارت‌های قدیمی‌تر، صادق نیست. به عنوان مثال، کارت گرافیک Asus Matrix 980 Ti را در نظر بگیرید که در زمان خود، حقیقتاً فوق‌العاده و کارآمد بود و حتی هم‌اکنون نیز بسیاری از کاربران، آن را در اختیار دارند. این کارت گرافیک با این که نور LED زیبایی داشت، اما با استفاده از‌ آن، تنها میزان بار و تقاضا از GPU را نمایش می‌داد و در هر لحظه برحسب میزان بار، به رنگ‌های آبی، زرد، سبز و قرمز درمی‌آمد.نورپردازی RGB کارت گرافیک

حال، تصور کنید که هماهنگ کردن این رنگ‌های متنوع که ممکن است در هر لحظه و هر دوره تغییر کنند، با رنگ‌ها و نورهای دیگر داخل کیس، چقدر می‌تواند چالش برانگیز و دردسرساز باشد. بنابراین، انتخاب کارت گرافیک مناسب برای بحث نورپردازی RGB، فارغ از میزان عملکرد و توانایی پردازشی آن، به شدت مهم است.

با این که کارت گرافیک‌های مدرن در دوره و زمانه کنونی، همگی نورپردازی RGB خوب و قابل قبولی را برای شما به همراه می‌آورند، اما برای معرفی چند مدل زیبا و خواستنی، بهتر است کارت‌ گرافیک‌های ایسوس ROG STRIX RTX 3070 O8G GAMING، ایسوس ROG STRIX Radeon RX 6800 XT 16GB LC OC و حتی گیگابایت AORUS RTX 3070 MASTER 8G را یاد کنیم.

نورپردازی RGB نگهدارندۀ کارت گرافیک

نگهدارنده یا هولدر کارت گرافیک، شاید محبوب‌ترین قطعه برای تمام گیمرها، مخصوصا گیمرهایی که سعی دارند ستاپ و سیستم خود را با کمترین خرج ممکن تهیه کنند، محسوب نشود. با این حال، آن دسته از کاربرانی که از خم شدن کارت گرافیک سنگین وزن و پیشرفته خود، نگران می‌شوند و می‌خواهند همه چیز سر جای دقیق خود باقی بماند، بدون شک به سراغ یک نگهدارنده کارت گرافیک می‌روند.

نگهدارندۀ کارت گرافیک RGB
نگهدارندۀ کارت گرافیک RGB

در زمینۀ‌ خرید نگهدارندۀ کارت گرافیک، گزینه‌های بسیاری دردسترس شما قرار دارد اما یک نگهدارندۀ زیبا و مناسب از دیپ کول، حقیقتاً نظر ما را به خود جلب کرده است. نگهدارنده کارت گرافیک دیپ کول GH-01 A-RGB دارای 9 عدد ال ای دی ARGB است و نورهای آن به راحتی با نور و رنگ دیگر قطعات، هماهنگ می‌شود. نگهدارندۀ GH01 A-RGB دارای یک قاب فلزی و یک پایه از جنس پلاستیک مقاوم بوده و پوشش متالیک به کار رفته روی آن توانسته ظاهری زیبا و مدرن به محصول ببخشد. به علاوه استفاده از سیستم کابل کشی پنهان به ایجاد ظاهری مرتب و تمیز کمک شایانی کرده است. استفاده از طراحی ماژولار تمامی قطعات و بهره‌گیری از مکانیزم نصب ساده به کاربر اجازه می‌دهد تا بدون نیاز به دانش خاص و در کمترین زمان ممکن اقدام به نصب و راه‌اندازی محصول کند.

نورپردازی RGB کابل‌ها

شاید با خواندن این بخش از مطلب، تعجب کنید اما امروزه حتی کابل‌های PC شما نیز می‌توانند از نورپردازی RGB یا حتی ARGB بهره بگیرند. کابل‌های نورانی موجود در کیس شما باعث می‌شوند که حتی نیازی به پنهان کردن آن‌ها نداشته باشید و اتفاقاً آن‌ها را به رخ بکشید! به عنوان مثال، به این کابل اسلیو لیان لی Strimer Plus 24 Pin + 8 Pin Triple GPU نگاه کنید که نمای رنگارنگ و جذابی به کیس شما می‌دهد.

تا صحبت از کابل است، بد نیست به کابل‌های گسترش دهنده نیز اشاره کنیم. به عنوان مثال، کابل یک به سه نورپردازی A-RGB کولرمستر را در نظر بگیرید که نه تنها مدیریت کابل داخل کیس شما را بهبود می‌دهد، بلکه در صورت کم آوردنِ هدر RGB یا ARGB، به کمک شما می‌آید. البته توجه داشته باشید که از استفاده بیش از حد از کابل‌های گسترش دهنده و اتصال زنجیره‌وار آن‌ها به یکدیگر خودداری کنید؛ چرا که به هدر مادربرد، فشار وارد می‌شود.

نورپردازی RGB موس و کیبورد

با وجود تمام قطعات سخت افزاری که دارای نورپردازی RGB هستند، دلیلی برای استفاده از موس و کیبرد معمولی و غیر RGB، باقی نمی‌ماند! با این حال، باید توجه کرد که هر کیبوردی که دارای پرتوهای محدودی از نور باشد، الزاماً کیبورد RGB محسوب نمی‌شود. در واقع کیبورد RGB به کیبوردی می‌گویند که دارای نورهای بنفش، صورتی، قرمز (تاریک) و هر رنگ دیگری در میان آن‌هاست بوده و بتوان تمام رنگ‌ها را به صورت دلخواه در آن تنظیم کرد. علاوه بر این، این نوع کیبورد باید به صورت کامل نور پس زمینه داشته باشد و در این زمینه، تنها محدود به چند کلید خاص نشود.

نورپردازی RGB در کیبرد
نورپردازی RGB در کیبورد

همچنین قابلیت برنامه دادن برای تعیین رنگ‌های داخل کیبورد، نکتۀ مهمی به حساب می‌آید که باید به آن توجه داشت. با این که در برخی از کیبوردها می‌توان با کلید تعیین شده، رنگ و نوع نورپردازی آنها را تغییر داد، اما تنظیم آن‌ها به کمک یک نرم افزار، می‌تواند بسیار راحت‌تر و موثرتر باشد. پیشنهاد ما در این بخش، نرم افزار Chroma است که با رابط کاربری خوب و آسان، امکانات بسیاری را برای شخصی سازی نورپردازی RGB کیبرد و موس به شما می‌دهد. ست و هماهنگ کردن نور و رنگ موس و کیبورد، می‌تواند ظاهر زیبا و شگفت انگیزی به سیستم گیمینگ هدیه دهد.

شاید بی‌نقص ترین کیبورد موجود در بازار که نورپردازی RGB زیبا و البته قیمت بالایی نیز دارد، کیبورد گیمینگ ریزر Huntsman V2 Analog باشد.

نورپردازی محیط و اتاق

تا اینجای کار، درباره نورپردازی RGB روی قطعات سخت افزاری مختلف توضیح داده‌ و برای هر کدام از دسته‌ها،‌مدل‌های مختلفی را به شما معرفی یا پیشنهاد کرده‌ایم. حال، قصد داریم پا را فراتر گذاشته و به سراغ نورپردازی RGB در محیط یا اتاق برویم. تاکنون قطعاً متوجه شده‌اید که نورهای رنگارنگ و زیبای RGB، رسماً تاثیری در عملکرد یا نتایج شما ندارند و کاربرد آن‌ها تنها زیباسازی و فراهم آوردن یک محیط دلنشین برای کاربران علاقه‌مند محسوب می‌شود. اما زمانی که یک کاربر علاقه‌مند به RGB، قصد تهیه و تزئیین ستاپ گیمینگ خود را دارد، طبیعتاً دست رد به سینۀ نورپردازی محیطی و اتاق مخصوص،‌ نمی‌زند.

نورپردازی RGB اتاق و محیط
نورپردازی RGB اتاق و محیط

با این که تنوع بسیاری در مدل‌ نورهای ال ای دی RGB وجود دارد و شرکت‌های مختلفی در این زمینه فعالیت می‌کنند، اما پیشنهاد اول ما به شما برای بحث نورپردازی اتاق و محیط گیمینگ، LifeSmart Cololight Pro یا Life Smart Cololight Plus است. این نورهای LED زیبا که به صورت شش‌ضلعی طراحی شده‌اند، دارای یک ست پنل LED هستند که دنباله یکدیگر چیده شده‌اند و شما می‌توانید از نظر نوع قرارگیری، میزان و رنگ نور و همچنین افکت‌های مختلف، آن‌ها را شخصی سازی نمایید. هماهنگ کردن نورها و رنگ‌ها با موسیقی مورد نظر نیز یکی دیگر از قابلیت‌های این نورهای ال ای دی RGB است که می‌تواند فضا و محیط اتاق را کاملا باب میل شما، تنظیم نماید.

نورهای RBG کولولایت، در دو نوع پلاس و پرو دردسترس قرار گرفته‌اند که هر کدام، طراحی‌ها و شکل و شمایل منحصر به فردی دارند و سلیقه‌های بسیاری را پوشش می‌دهند. یکی از نقاط قوت قابل توجه درباره محصولات Cololight، این است که شما مجبور نیسیتید برخلاف سیستم رقیب، یعنی Nanoleaf Canvas، نورهای LED را حتما به دیوار متصل نمایید، بلکه می‌توانید با قرار دادن آن‌ها روی پنل، نور را روی میز یا هر مکان دلخواه دیگری داشته باشید. کنترل کردن نورها با استفاده از گوشی هوشمند و اتصال Wi-Fi، یکی دیگر از نقاط قوت محصولات معرفی شده برای اتاق یا محیط گیمینگ به حساب می‌آید. با این حال، اپلیکیشن نه‌چندان قابل اتکا و میزان روشنایی نه‌چندان درخشان، شاید از ضعف‌های نورهای RGB کولولایت محسوب شوند.

اگر بودجه قابل توجهی برای خرید نورهای RGB مخصوص اتاق گیمینگ خود دارید، کیت هوشمند روشنایی 9 تکه نانولیف Canvas Starter Kit و کیت هوشمند روشنایی 15 تکه نانولیف Rhythm Edition را فراموش نکنید که هر کدام به نوعی می‌توانند زینت‌بخش فضای مورد نظر شما باشند. با این حال، برای مشاهده و آشنایی با محصولات بیشتر در زمینه نورپردازی RGB و ARGB، به صفحه اختصاصی آن در فروشگاه لیون کامپیوتر مراجعه نمایید.

در انتخاب نوع LEDهای شش ضلعی یا به صورت کلی، نوارهای بلندی که به دیوار اتاق گیمینگ خود متصل می‌کنید، همیشه دقت داشته باشید و آن‌ها را طبق نورپردازی تنظیم شده روی ستاپ گیمینگ خود، خریداری نمایید. همچنین برای ستاپ‌ها و اتاق‌های مختلف، همیشه به دیوار زدن نورها، بهترین انتخاب محسوب نمی‌شود و باید با توجه به نوع چینش خود، حالت قرار گیری، میزان روشنایی و رنگ آن‌ها را تنظیم کنید. با رسیدن به یک نورپردازی هماهنگ و دلنشین با کمک تمام قطعات سخت افزاری خود،‌ می‌توانید یک اتاق گیمینگ بی‌نظیر و رویایی را داشته باشید و از تجربه بازی‌های ویدیویی درون آن، بیش از پیش لذت ببرید.

معرفی نرم افزارهای RGB

نرم افزار‌های فرست پارتی و ترد پارتی مختلفی برای تنظیم نورپردازی و رنگ پردازی RGB وجود دارند که تجربۀ کار با هر کدام متفاوت است. در این بخش به معرفی اجمالی چند نرم افزار فرست پارتی معروف می‌پردازیم که بدون شک می‌توانند برای طرفداران RGB، کارآمد و مفید باشند.

نرم افزار Aura Sync

این نرم افزار متعلق به شرکت Asus است که با استفاده از آن می‌توانید نوع نورپردازی و رنگ پردازی RGB سیستم خود را به گونه‌ای که می‌خواهید، تنظیم کنید. نرم افزار Aura Sync دارای رابط کاربری خوب و کاربر پسندی است و امکانات و قابلیت‌های بسیاری به دارندگان قطعات سخت افزاری ایسوس، از جمله کارت گرافیک، ارائه می‌دهد.

نرم افزار Mystic Light

این نرم افزار متعلق به شرکت MSI است که ابزاری دیگر را برای تعیین نوع نورپردازی RGB، در اختیار شما قرار می‌دهد. با استفاده از نرم افزار Mystic Light می‌توان نور و رنگ RGB محصولات سازگار را به راحتی و با امکانات قابل توجه، تغییر داد و نور و رنگ کیس، مادربرد و کارت گرافیک را با استفاده از آن تنظیم کرد.

نرم افزار Precision X1

این نرم افزار از طرف شرکت EVGA است که امکاناتی فراتر از تنظیم نورپردازی RGB به شما ارائه می‌دهد. با استفاده از نرم افزار Precision X1، نه تنها نور RGB کارت گرافیک EVGA قابل تنظیم و شخصی سازی است، بلکه می‌توان به کمک آن، پردازنده گرافیکی را اورکلاک (Overclock) کرد و دو تیر را با یک نشان زد! گفته شده که Precision X1 با کارت‌های گرافیک سری جدید انویدیا (Turing و امپر) سازگاری دارد و عملکرد خوبی از خود نشان می‌دهد.

نرم افزار Chroma

این نرم افزار از طرف شرکت Razer است که یکی از بهترین نمونه‌ها در زمینه افکت بصری محسوب می‌شود. نرم افزار Chroma با تمام لوازم Razer و بسیاری دیگر از محصولات دیگر هماهنگ می‌شود و حتی می‌تواند خود را با موسیقی ورودی و تعریف شده، هماهنگ و سینک نماید.

نرم افزار RGB Fusion

این نرم افزار به شکل اختصاصی توسط شرکت گیگابایت (Gigabyte) ساخته شده و به کاربران اجازه می‌دهد تا LEDهای RGB قرار گرفته درون سیستم را شخصی سازی نمایند. این نرم افزار می‌تواند با نورهای روی برد و اکسترنال (خارجی) هماهنگ شود. همچنین RGB Fusion به تازگی با مادربردهای Aorus، از LED دیجیتال پشتیبانی می‌کند.

نرم افزار Polychrome Sync

این نرم افزار، ساخت شرکت ASRock است که کارایی اصلی آن، تنظیم نور و رنگ LEDهای RGB در سیستم‌های گیمینگ است. نرم افزار Polychrome Sync یک تجربه همه جانبه برای نورپردازی RGB محسوب می‌شود و از Razer Chroma نیز به صورت کامل پشتیبانی می‌کند.

نرم افزارهای JackNet RGB Sync و Open RGB

تا این جا از اپلیکیشن‌ها و نرم افزارهای اختصاصی شرکت‌های بزرگ سازنده سخت افزار صحبت کردیم، اما چه می‌شود اگر برای بحث تنظیم و تعیین نوع نورپردازی کیس و سیستم خود، به سراغ نرم افزارهایی متفرقه و Open Source برویم. با این که بسیاری از نرم افزارهای اختصاصی، مانند Aura Sync با قطعات سخت افزاری شرکت‌های دیگر سازگاری دارند و کار شما را در اغلب اوقات راه می‌اندازند. اما نرم افزارهای Open Source و متفرقه‌ای مانند JackNet RGB Sync و Open RGB نه تنها امتحان خود را پس داده و مطمئن هستند، بلکه کار شما برای هماهنگ سازی نورپردازی تمام قطعات را به آسانی راه می‌اندازد.

ARGB چیست و چه تفاوتی با RGB دارد؟

تفاوت RGB و ARGB
تفاوت RGB و ARGB

حتما اخیراً در کنار RGB، نام ARGB را نیز شنیده‌اید، اما این نام جدید چه معنایی دارد؟ نورپردازی ARGB که هدر و LEDهای خاص خود را دارد، به گونه‌ای کار می‌کند که می‌توان به تک تک LEDها، برنامه داد و از هر کدام از آن‌ها، نور خاص و متفاوتی را دریافت کرد. از آن جایی که هر LED قابل برنامه ریزی و آدرس‌دهی است، به کنترل کننده نیاز دارند و در نهایت نورپردازی RGB انعطاف‌ پذیرتر و البته پیچیده‌تری در اختیارتان قرار می‌گیرد.

در آن طرف میدان، RGB به دلیل سیمکشی موازی، سیستم متفاوتی دارد. در نورپردازی RGB، تمام LEDها و نوارهای LED که به هدر متصل می‌شوند، می‌توانند در آنِ واحد، تنها یک نور مشخص را نمایش دهند.

وارد شدن به دنیای RGB، بازگشتی ندارد!

در این مطلب سعی کردیم به صورت جامع به بحث نورپردازی RGB درون سیستم‌های گیمینگ بپردازیم و آن را از جهات مختلف، مورد بررسی قرار دهیم. همان طور که مطالعه و مشاهده کردید، وارد شدن به دنیای RGB، آن چنان سخت نیست و دانش خاصی را نیاز ندارد و تنها نکته‌ای که در این زمینه مهم است، سلیقه و نوع انتخاب شما برای آماده کردن یک ستاپ و سیستم گیمینگ زیبا و چشم نواز محسوب می‌شود.

با این حال، بد نیست در انتها اشاره کنیم که با وارد شدن به دنیای RGB، دیگر راه برگشتی برای شما وجود ندارد! به محض عادت کردن به یک ستاپ گیمینگ نورانی و رنگارنگ، دیگر کار کردن با یک سیستم و ستاپ بدون نور و تاریک، به شدت سخت و طاقت فرسا می‌شود.

 

نوشته های مشابه

5 1 رای
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
5 نظرات
تازه‌ترین
قدیمی ترین بیشترین واکنش نشان داده شده(آرا)
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all دیدگاه
S*S
S*S
2 سال قبل

سلام من یک سوال داشتم اونم اینه که میشه قطعات کامپیوتر ضعیف رو روی کیس rgbبزاریم؟! یعنی مثلا رم 4 گرافیک 2 را روی کیس جدید rgbبزارم؟لطفا زود جواب بدید

پوریا
پوریا
2 سال قبل

سلام من هم مهدربرد و هم کارتا گرافیکم ایسوسه ولی زمانیکه Aura رو نصب کردم اصلا مادر برد رو نشناخت و فقط کارت گرافیک رو شناخت مدل مادر بردم prime z370 ممنون میشم کمکم کنید

عرفان
عرفان
3 سال قبل

من برنامه asus aura رو نصب کردم با این ک خیلی مشکل داشت الانم قابلیت in game effect فعاله اما وقتی تو بازی میرم اتفاق خاصی برای ال ای دیا نمیفته میشه کمکم کنین

آوا اشرفی
پاسخ به  عرفان
3 سال قبل

سلام دوست عزیز. اگه ممکنه مدل مادربردتون رو بگین و اینکه مدتیه ایسوس نرم افزار Armoury Crate رو برای کنترل نورپردازی محصولاتش پیشنهاد میکنه. بهترین کار اینه که نرم افزار مورد نظر رو از سایت اصلی صفحۀ Support مادربردتون دریافت کنین.

محمد سینا مکرمی پور
3 سال قبل

سلام
می خوام بگم که نوار RGB کورسیر iCUE LS100 250mm RGB خیلی زیبا و مخفیه حتما ببینید و بخرید.

دکمه بازگشت به بالا